بزرگترین مجله درمانی بیماری های نشیمنگاهی

مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی

بزرگترین مجله درمانی بیماری های نشیمنگاهی

مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی

رازهایی درباره بواسیر و درمان آن که نمی دانستید!

درمان بواسیر در خانه

منطقه را تمیز نگه دارید. هر چند که پاک کردن ناحیه مقعد می تواند دردناک باشد به آرامی آن را با یک لیف حمام نرم، آب گرم و صابون ملایم بشویید.

کرم هیدروکورتیزون، مسکن موضعی مانند لیدوکایین یا بنزوکائین استفاده نمایید.

آلوئه ورا: آلوئه ورا روان کننده و تسکین دهنده است شما می توانید ژل آلوئه ورا از داروخانه خرید نمایید و در موضع بمالید.

سرکه: سرکه سفید و یا سرکه سیب می تواند به تسکین خارش، سوزش و التهاب کمک کند یک توپ پنبه با سرکه خیس کنید و به موضع بمالید.

هیدراته بمانید: آب قابل شرب مدفوع شما را نرم می کند و نیاز به فشار در هنگام دفع را کاهش می دهد هنگامی که شما گمان یک هموروئید دارید مصرف آب خود را به هشت تا 10 لیوان آب در روز افزایش دهید.

فیبر بیشتری مصرف کنید. فیبر یکی دیگر از نرم کننده های مدفوع بسیار عالی است شما می توانید آن را با خوردن غذاهای با فیبر بالا یا با استفاده از یک مکمل فیبر و یا هر دو به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

حبوبات بیشتر، غلات سبوس دار، دانه ها، میوه ها و سبزیجات بخورید.

شما می توانید از داروهای بدون نسخه مانند مکمل های پسیلیوم مانند Citrucel یا موسیل استفاده نمایید.

نشستن در وان آب گرم. آب گرم تسکین دهنده هموروئید است اطمینان حاصل کنید که آب گرم است نه داغ.

.

.

.

  اضافه کردن مواد تسکین دهنده در وان آب گرم. آب گرم به تنهایی تسکین دهنده خواهد بود اما شما می توانید نمک طعام، نمک فرنگی اصل، بابونه، بومادران و کالندولا را به آن اضافه نمایید.

بعد از هر اجابت مزاج 20 دقیقه در وان آب گرم بنشینید.

به آرامی ناحیه تناسلی را با یک حوله نرم خشک کنید.

کمپرس سرد. بسته یخ و یا کمپرس سرد تورم، التهاب و درد را کاهش می دهد بسته یخ را در ناحیه مقعد به مدت 15 دقیقه قرار داده و یا فشرده سازی نمایید و دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

جهت درمان بواسیر یا هموروئید هایی که رشد کرده اند و دیگر روشهای درمان خانگی کارساز نیست می بایست حتما به پزشک متخصص بواسیر مراجعه گردد و دکتر برحسب نوع و درجه بیماری یکی از روش های درمانی را پیشنهاد میدهد. در ادامه شایع ترین روش های درمان شرح داده میشود.

درمان بواسیر با لیزر

بر خلاف روش های جراحی سنتی که در بیمارستان ها نیز همچنان مرسوم است که یک روز قبل از عمل و تا دو روز بعد عمل جراحی می بایست در بیمارستان بستری بوده و دوران نقاهت پردردی داشت، به لطف استفاده از لیزر در این روش درمان بسیار ساده، بدون درد و سرپائی می باشد و پس از انجام کار میتوانید به زندگی عادی بازگردید. دو روش لیزر درمانی وجود دارد که پزشک بر حسب نوع و درجه هموروئید یکی را انتخاب میکند.
از لیزر برای درمان بواسیر به دو صورت میتوان استفاده کرد

۱-اشعه درمانی IRC

لیزر IRC بیشتر مواقع برای درمان بواسیر درجه یک و دو استفاده میشود و با از بین بردن بالشتهک های متورم شده توسط اشعه IRC نتیجه سریع و بدون درد و خونریزی را بهمراه دارد.

۲- لیزر CO2

برای درمان بواسیر درجه سه و چهار از لیزر CO2 استفاده میشود، با توجه به اینکه در هموروئیدهای درجه ۳ و ۴ رگ ها بزرگتر شده و کاملا بیرون زده هستند می بایست توسط لیزر CO2 بریده شوند و با توجه به اینکه در برش از لیزر استفاده شده است بافت های اطراف بالشتک های بواسیر صدمه نمی بینند، در هنگام برش خونریزی ایجاد نمیشود و همزمان با برش لیزری شریان های خونی ترمیم مشوند و عفونتی نیز ایجاد نمیشود و همچنین نیاز به پانسمان محل برش نمی باشد و تمامی این موارد باعث میشوند که دیگر نیاز به بستری و درد و رنج زیادی نباشد.
مزیت های استفاده از لیزر
  • بشکل عمل سرپایی و در مطب پزشک میتواند انجام شود.
  • نیاز به بیهوشی و خطرات عمل های سنگین سنتی را ندارد.
  • نیازی به بستری شدن نیست و میتوان پس از انجام مرخص شوید.
  • نیاز به پانسمان و مراقبت های شدید بعد از عمل نیست
  • مدت زمان درمان با لیزر کمتر از نیم ساعت است.

هزینه (قیمت ) درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

برای درمان با لیزر نمیتوان قیمت مشخصی را اعلام کرد، دکتر بواسیر را بررسی و معاینه میکند و بر اساس میزان رشد و وضعیت بیماری اعلام قیمت میکند.

هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی عمل جراحی سنتی برای برداشتن بواسیر میباشد. در حین این عمل شما تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی قرار میگیرید تا متحمل درد نگردید .

در اطراف ناحیه ملتهب شکاف ایجاد می شود و ابتدا پزشک عروق محل را می بندد تا خونریزی نکنند و سپس توده را بر میدارد. محل جراحی ممکن است بخیه زده شده و یا باز گذاشته شود و توسط گاز استریل پوشانده شود .

جراحی با تیغ اسکالپل انجام می شود و حداقل یک روز می بایست در بیمارستان بستری شودید.

روشی دیگر نیز وجود دارد که در آن از دستگاه منگنه مخصوصی استفاده می شود که بدون ایجاد شکاف بواسیر را برداشته و زخم را میبندد. به این روش هموروئیدوپکسی می گویند . افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند پس از عمل درد کمتری نسبت به افرادی که تحت عمل سنتی قرار گرفته اند احساس می کنند اما هزینه این عمل بیشتر است و احتمال عود کردن بواسیر در افرادی که به این روش عمل میکنند بیش تر است .

پس از عمل:

طی دو الی سه هفته دوران نقاهت طول می کشد.

بازگشت به خانه پس از جراحی

  • پس از عمل، زمانی که هنوز تحت بیهوشی عمومی قرار دارید یک بی حسی موضعی دراز مدت به محل زده می شود که شش الی دوازده ساعت باقی می ماند پس از عمل متحمل درد شدید نشوید. اگر نمی خواهید شب در بیمارستان بمانید تنها زمانی خارج می شوید که بیهوشی کاملا از بین رفته باشد و ادرار کرده باشید. ناتوانی در ادرار گاهیبه دلیل التهاب بافت ها یا اسپاسم عضلات لگنی رخ می دهد .
  • یک نفر باید باشد تا شما را به خانه ببرد.

مراقبت های پس از جراحی سنتی برداشتن بواسیر

  • ممکن است پس از عمل درد داشته باشید. از پزشکتان بپرسید که چه مسکن هایی را میتوانید مصرف کنید .
  • کمی خونریزی عادی است به ویژه پس از اولین دفع .
  • برای چند روز پس از عمل مایعات زیاد بنوشید و رژیم غذاییتان را به برنج کته ، موز ، نان تست و سس سیب تغییر دهید. سپس دوباره می توانید رژی عادیتان را داشته باشید اما به مرور میزان فیبر رژیم غذاییتان را بالا ببرید .
  • می توانید قبل و بعد از دفع برای کاهش درد از بی حس کننده ها استفاده کنید .
  • بعضی پزشکان ممکن است توصیه نمایند که پس از عمل برای جلوگیری ازعفونت کاهش درد از آنتی بیوتیک ها مانند مترونیدازول استفاده کنید .
  • ممکن است پزشکتان توصیه نماید تا از ملین ها استفاده کنید چرا که تحمل فشار زیاد به هنگم می تواند منجر به عود کردن بواسیر گردد .
  • دو تا سه هفته پس از جراحی برای معاینه به جراحتان مراجعه نمایید .

چه زمانی این عمل کاربرد دارد ؟

  • برای بواسیر های داخلی بسیار بزرگ
  • بواسیر ها داخلی که پس از درمان های خانگی نیز درمان نشده اند.
  • بواسیر های خارج ی بزرگ
  • زمانی که سایر روش های درمان بواسیر مانند خشک کردن و استفاده از کش جواب نداده اند.

این روش تا چه اندازه کاربردی است ؟

افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند بواسیرشان برداشته می شود اما این که بواسیر عود کند یا نه به توانایی آنها در تغییر عادات خوارک و جلوگیری از یبوست بستگی دارد. بواسیر در پنج نفر از هر صد نفر که جراحی میکنند عود می کند.

خطرات :

درد ، خون ریزی و ناتوانی در ادرار شایع ترین عوارض جانبی این روش هستند ؛ سایر عوارض به دو دسته زیر تقسیم می شوند :

عوارض دوران نقاهت

  • خون ریزی ناحیه مقعد
  • هماتوما ( جمع شدن خون زیر پوست پس از جراحی )
  • ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع
  • عفونت محل جراحی
  • گیر کردن مدفوع در کانال مقعد

عوارض ماندگار

  • باریک شدن کانال مقعدی
  • عود کردن بواسیر
  • به وجود آمدن زخم غیر عادی بین کانال مقعدی یا راست روده و ناحیه ای دیگر
  • پرولاپس ( بیرون زدگی ) راست روده

باید دقت نمایید که موفقیت هموروئیدکتومی به شدت به توانایی شما در صلاح عادات دفعیتان بستگی دارد. جراحی نسبت سایر روش ها مانند خشک کردن ، نتایج بلند مدت تری دارد اما هزینه و عوارض جانبی بیشتری دارد و معمولا دردناک تر است و بهتر است در صورت امکان از لیزر جهت درمان استفاده شود.

اکثر روشهای درمان بواسیر بصورت خانگی یا سنتی پاسخگو نیستند . در مقایسه با جراحی ، روش های درمانی لیزر ریسک کمتری دارند، بدون درد و عوارض هستند و نیاز به بستری شدن ندارند.

جراحی برای بواسیر های داخلی کوچک توصیه نمی شود. مگر اینکه همرمان بواسیر داخلی بزرگ نیز داشته باشید.

اقدامات برای پیشگیری از عود مجدد بواسیر

هنگامی که بواسیر شفا یافت شما می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از عود مجدد انجام دهید برخی از پیشنهادات مانند حفظ یک رژیم غذایی پر فیبر و نوشیدن مقدار زیادی آب. در اینجا برخی از ایده های دیگر بیان می شود.

هنگامی که نیاز به توالت دارید به دشتشویی بروید و مدفوع خود را نگه ندارید زیرا نگه داشتن مدفوع سبب سفت و خشک شدن آن در راست روده می شود و اجابت مزاج را مشکل می کند.

زمان زیادی در توالت صرف نکنید. صرف مدت زمان طولانی و نشستن در دستشویی سبب فشار در ناحیه مقعد می شود بیش از 10 دقیقه در توالت ننشینید اگر شما یبوست دارید خود را تمیز کرده استراحت کنید و مقداری آب بنوشید و یک پیاده روی داشته باشید و سعی کنید دوباره برای اجابت مزاج بروید.

از دست دادن وزن. اگر اضافه وزن عامل بواسیر شما است از دست دادن وزن ممکن است به شما کمک کند.

بیشتر ورزش کنید. ورزش عملکرد روده را تحریک کرده و دفع مدفوع را آسانتر می کند. سعی کنید 20 دقیقه در روز تمرین هوازی متوسط داشته باشید. راه رفتن یک روش عالی برای شروع است. اگر شما یک کار کم تحرک دارید در هر ساعت بلند شده و در اطراف راه بروید ورزش بیشتر همچنین می تواند به شما در از دست دادن وزن کمک کند.

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی برای کمک به نرم کردن مدفوع. مدفوع نرم تر به معنی کمتر زور زدن است فشار کمتر بر روی ناحیه مقعد وارد شده و زمان کمتری صرف نشستن در توالت می شود تغییرات رژیم غذایی به معنای هر دو اضافه کردن، حذف و یا کاهش مصرف غذاهای خاص می باشد در اینجا چند نمونه عبارتند از:

غذاهای برای اضافه کردن: شامل مقدار زیادی آب، آلو یا آب آلو، بذر کتان زمینی، غذاهای با اسیدهای چرب امگا، سبزیجات، سبزیجات خام و میوه می باشد.

غذاهای برای حذف و یا کاهش: شامل غذاهای سرخ شده، کربوهیدرات های تصفیه، محصولات لبنی و سدیم می باشد.

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی برای حمایت از سلامت رگ های شما است بسیاری از غذاها و گیاهان حاوی ترکیبات هستند که سلامت ورید با تقویت دیواره رگهای خونی را پشتیبانی کند. برخی از این غذاها و گیاهان نیز التهاب را کاهش می دهند که عبارتند از:

فلاونوئیدها (موجود در مرکبات، توت سیاه، گیلاس و بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر)

گیاه دارویی کوله خاص Butcher's broom

شاه بلوط هندی

درخت جینکو بیلوبا

کالندولا

گاهی ممکن است با رعایت موارد گفته شده بواسیر بهبود پیدا نکند لذا در موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید.

طول مدت علایم: اگر خونریزی و درد به طور معمول پس از دو تا سه روز حل و فصل نشود. اگر این علائم طولانی تر از یک هفته شد با دکتر خود تماس بگیرید.

زمان علائم: خونریزی از بواسیر معمولاً تنها با حرکات روده رخ می دهد. اگر شما در حال تجربه خونریزی مقعدی در هر زمان دیگر هستید با دکتر خود تماس بگیرید.

تغییرات در علائم: تغییرات در علائم شما می تواند به معنای بدتر شدن وضعیت شما باشد. همچنین می تواند به این معنی باشد که مشکل دیگری وجود دارد. اگر خونریزی از روشن به قرمز تیره تغییر کرد با دکتر خود در اسرع وقت تماس بگیرید.

شدت علائم: اگر شما در منزل هموروئید را درمان کردید بواسیر شما باید بهبود یابد. اگر علائم شما بدتر یا شدید شوند با دکتر خود تماس بگیرید.

توصیه های بیشتر

روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی است که همچنین ممکن است به علایم هموروئید کمک کند. اعمال روغن نارگیل ممکن است باعث کاهش تحریک و تورم شود و همچنین ممکن است باعث کاهش میل به خراش شود.

پوسته اسفرزه

پوسته Psyllium منبع طبیعی فیبر خالص است که به صورت پودر به فروش می رسد. مطالعات نشان می دهد که الیاف گیاهی مانند پوسته Psyllium می توانند در هنگام اجابت مزاج، فرکانس خونریزی را کاهش می دهد و از یبوست جلوگیری کنند. هنگام استفاده از پوسته Psyllium ، مطمئن شوید که مقدار زیادی آب بنوشید.

غذاهای داغ و تند به شدت با هموروئید شما واکنش نشان می دهند. ادویه جات که در غذاهایی مانند چیلی قرار دارد باعث ایجاد درد و ناراحتی هموروئید می شود. اگر از هموروئید رنج می برید این غذاهای تند را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا کاهش درد را متوجه شوید.

اگر هموروئید دارید باید تلاش کنید که از غذاها و نوشیدنی هایی که ممکن موجب نفخ و گاز می شود اجتناب کنید. تلاش برای عبور گاز می تواند هموروئید داخلی و خارجی را تحریک کند. از آنجایی که این غذاها موجب گاز می شوند باعث درد بیشتری می شوند باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

با افزایش مصرف ویتامین A، می توانید به کاهش درد و ناراحتی هموروئید کمک کنید و حتی ممکن است برخی از التهاب ورید های متورم را کاهش دهید. چوب هویج و آب هویج ویتامین A مورد نیاز را تامین می کنند. و مشکلات کمتر با هموروئید را متوجه خواهید شد.

رژیم غذایی شما شامل نمک کمتری باشد. اگر غذاهایی که نمک زیاد دارد بخورید می تواند بخش های مختلف بدن شما از جمله هموروئید شما را افزایش دهد. کاهش مصرف نمک شما می تواند باعث بهبودی و جلوگیری از هموروئید و کاهش فشار خون شما شود. نه تنها از استفاده از توالت آسانتر خواهد بود بلکه شما به طور کلی احساس سالم تر خواهید داشت.

هنگامی که به هموروئید مبتلا هستید از خوردن قهوه داغ یا خوردن سوپ داغ جلوگیری کنید. غذاهای داغ می تواند سطح پوست شما را تحریک کند و درد را که در طول شب احساس می کنید افزایش می دهد.

برای کاهش احتمال ابتلا به هموروئید، وزن سالم را حفظ کنید. داشتن اضافه وزن باعث فشار بیش از حد بر ناحیه لگن و رگهای لگنی می شود. بهترین راه برای حفظ وزن سالم و جلوگیری از هموروئید، این است که مقدار زیادی ورزش انجام دهید و یک رژیم غذایی متعادل که دارای فیبر زیاد است بخورید.

بلند کردن اجسام سنگین باعث ایجاد هموروئید می شود. اگر مشکل هموروئید شما مزمن است باید به طور کامل اجتناب شود.

همچنین برخی از موارد مهم برای جلوگیری از درمان بواسیر در خانه وجود دارد. دستمال مرطوب بچه یا دستمال توالت عطری که در بسیاری از خانوارها رایج است باید اجتناب شود.

هموروئید بسیار حساس است و عطر و دیگر مواد شیمیایی ممکن است علائم را بدتر کند. همچنین مهم نیست که مقعد را با صابون بشویید در حالی که هموروئید وجود دارد. این می تواند سبب خشک تر و تحریک هموروئید را حتی بیشتر کند.

آسپرین نیز باید اجتناب شود زیرا ممکن است خون را رقیق کند و خونریزی بدتر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد